Kiedy trzeba wyrejestrować auto?

Sprzedaż samochodu nie wiąże się z koniecznością jego wyrejestrowania. Istnieją jednak określone sytuacje, w których czynność tę trzeba dokonać. Za niezastosowanie się do tego obowiązku grożą surowe kary pieniężne, które uregulowane są ustawą Prawo o ruchu drogowym. Kiedy musisz pamiętać o wyrejestrowaniu auta i jak wygląda przeprowadzenie takiej procedury krok po kroku? Odpowiadamy!

Kiedy wyrejestrować samochód?

Polskie prawo przewiduje konkretne sytuacje, w których właściciel musi udać się do urzędu, aby złożyć wniosek o wyrejestrowanie auta. W zależności od powodu, z jakiego to robi, przebieg procedury może się nieco różnić. Pewne jest, że po sprzedaży pojazdu nie musisz tego zgłaszać w wydziale komunikacji ani dokonywać formalności związanych z jego wyrejestrowaniem. To na nowym nabywcy ciąży obowiązek, aby po zakupie w ciągu 30 dni zarejestrować samochód. W jakich sytuacjach musisz więc pamiętać, aby wyrejestrować auto?

·        kradzież,

·        bezpowrotna utrata auta,

·        wycofanie z obrotu,

·        wywiezienie lub sprzedaż za granicę z zamiarem zarejestrowania go w innym kraju,

·        złomowanie.

Wyrejestrowanie auta po sprzedaży jest konieczne tylko wtedy, gdy zostanie ono zarejestrowane za granicą. Należy pamiętać, że trwałe uszkodzenie pojazdu skutkujące tym, że nie ma możliwości korzystania z niego, nie jest podstawą do wyrejestrowania. Oznacza to, że nawet gdy trzymasz w garażu auto, które nie nadaje się do jazdy, to wciąż ciążą na Tobie obowiązki właściciela takie jak opłacanie składek OC. Dopiero w momencie zbycia pojazdu będziesz miał możliwość wyrejestrowania, a tym samym zostaniesz zwolniony z konieczności płacenia z ubezpieczenia.

Jak wyrejestrować samochód?

Do przeprowadzenia tej czynności zobowiązany jest właściciel oraz współwłaściciele, jeżeli tacy byli. Oznacza to, że wszyscy muszą być obecni podczas wyrejestrowania lub wyznaczyć spośród nich przedstawiciela. Wówczas każdy współwłaściciel musi napisać upoważnienie, aby możliwe było skuteczne wyrejestrowanie w urzędzie. Jakie dokumenty będą Ci potrzebne?

·        wypełniony wniosek o wyrejestrowanie samochodu,

·        dowód osobisty,

·        pełnomocnictwa, jeżeli takie są,

·        dowód wniesienia wpłaty.

Wyrejestrowanie auta nie wiąże się z koniecznością osobistego stawiennictwa w wydziale komunikacji. Komplet dokumentów możesz złożyć na elektroniczną skrzynkę podawczą lub wysłać tradycyjną pocztą. Więcej na ten temat przeczytasz na stronie https://rankomat.pl/samochod/jak-i-kiedy-wyrejestrowac-samochod. Z artykułu dowiesz się, jak krok po kroku skutecznie wyrejestrować auto.

Jakie dokumenty są potrzebne do wyrejestrowania samochodu?

W zależności od powodu, dla którego musisz wyrejestrować pojazd, przewidziane są inne formalności. Jakie dokumenty będziesz musiał dołączyć do wniosku w konkretnych sytuacjach?

Kradzież auta:

·        oświadczenie o kradzieży samochodu,

·        zaświadczenie z Policji o zgłoszeniu kradzieży lub pismo o umorzeniu,

·        dowód rejestracyjny i karta pojazdu.

Sprzedaż za granicę:

·        oświadczenie właściciela,

·        dokument potwierdzający zbycie auta np. umowa kupna-sprzedaży,

·        kopia dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie samochodu w innym kraju.

Trwała utrata auta:

·        dokument potwierdzający bezpowrotną utratę pojazdu,

·        dowód i tablice rejestracyjne,

·        dowód uiszczonej opłaty na rzecz gminy.

Wycofanie z obiegu:

·        dokument potwierdzający, że auto zostało wycofane z obiegu,

·        kopia decyzji administracyjnej,

·        potwierdzenie, że wycofany pojazd został wykupiony przez firmę, która wprowadziła go do obiegu.

Koszt wyrejestrowania samochodu to 10 zł. W przypadku pełnomocnictw od współwłaścicieli, trzeba pamiętać, że za każde z nich należy zapłacić 17 zł. Ważne jest to, że jeżeli w ciągu dni od zaistnienia wymienionych wyżej sytuacji nie dokonasz wyrejestrowania, zostanie nałożona na Ciebie kara. Od 1 stycznia 2020 roku sankcje pieniężne wynoszą od 200 aż do 10000 zł. Należy więc pamiętać, aby po trwałym zbyciu auta dokonać niezbędnych formalności w wydziale komunikacji.

 


Aktualności

Powiązane artykuły